«Основи самодопомоги і надання первинної кризової допомоги ближньому»
Військові дії та кризові періоди є випробуванням для міцності та стійкості людської душі. З цієї причини важливо мати знання та навички, які допоможуть зберегти ментальне здоров'я та підтримати психічне благополуччя.
Israel Trauma Coalition (ITC) – Ізраїльська коаліція травми – це асоціація організацій, які займаються психосоціальною підтримкою населення, які постраждали від різного роду катастроф, в тому числі від війни.
Ізраїльські спеціалісти є експертами світового рівня, реалізовували навчальні програми та впроваджували кризові інтервенції (Тулуза та Париж), в Японії, Непалі, Філіппінах, Чечні, Німеччині, Йорданії. В США – робота з наслідками нападу під час Бостонського марафону, після повені в Х’юстоні (штат Техас), Лас-Вегас, Паркленд (штат Флорида), після випадків стрілянини в Ель-Пасо, теракту у Піттсбурзі та у Лос-Анджелесі після масштабних лісових пожеж.
З 2014 року Israel Trauma Coalition (ITC) активно веде діяльність в Україні.
Протягом серпня-вересня практичний психолог Пшоннік Лілія Сергіївна пройшла курси підвищення кваліфікації «Основи самодопомоги і надання первинної кризової допомоги ближньому», які проводилися у три етапи за додатковим графіком Ізраїльською Коаліцією Травми.
Неформальна освіта є невід'ємною частиною концепції навчання протягом усього життя, яка дозволяє дорослим людям набувати та підтримувати навички, уміння та світогляд, необхідні для адаптації до постійно змінюваного середовища.
В рамках «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності в закладі було проведено ряд заходів для учасників освітнього процесу. Зокрема протягом 14- 20 листопада 2023року:
- «Техніки саморегуляції» - практикум для дітей;
- «Самодопомога та навички психологічної підтримки», «Техніки саморегуляції» практикум досвіду за протоколом надання першої психологічної допомоги МААСЕ для вихователів;
- «Визначення власних копінг-стратегій та застосування ресурсних каналів для підвищення якості життя» для асистентів та спеціалістів;
- «Розвиток резильєнтності – долання стресу» для вихователів.
Колеги отримали інформацію про вплив травматичного стресу на життя людей в реаліях сьогодення, про здатність відновлення, стійкість та безперервність, про стан резильєнтності. Відновлення – це процес поступового повернення здатності людини до благополучного функціонування, а також підвищення адаптаційних можливостей людини після впливу травматичного стресу.
Процес відновлення в кожної людини індивідуальний, має нелінійний характер і різну тривалість. Здебільшого відновлення після травматичної події може тривати від кількох днів до чотирьох – шести тижнів, у поодиноких випадках – до кількох місяців.
Керівними принципами відновлення після травми є відновлення безпеки та розширення можливостей. Чинники, що сприяють відновленню людини, – резильєнтність та безперервність життя.
Резильєнтність (резилієнс, психологічна пружність, стресостійкість, стійкість тощо) – це здатність людини впоратися зі складними життєвими подіями та відновитися після труднощів чи стресу. Резильєнтність – це те, що дає силу втриматися проти викликів, життєвих випробувань, це спроможність зберігати особистісну цілісність. Концепція резільєнтності передбачає:
• позитивний результат, який досягається попри високий ризик (наприклад, коли людині доводиться долати багато факторів, що викликають стрес та напругу),
• збереження основних властивостей особистості під час небезпеки,
• повне відновлення після травмування та досягнення успіху згодом.
Травматична подія умовно розділяє життя людини на «до» події та «після», це спричиняє появу в людини відчуття розірваності життя. Підсиленню безперервності допомагає відновлення звичного ладу життя.
Педагоги ознайомилися з правилами надання першої психологічної допомоги за протоколом МААСЕ, та протоколом самодопомоги «Чотири стихії», з техніками саморегуляції, а також з методом BASIC PH з відновлення після травматичного стресу.
Психологічні практикуми з елементами тренінгу були проведені в комфортній обстановці, в ресурсному колі позитивного спілкування та особистісної взаємодії.